De kassabon

      Reacties uitgeschakeld voor De kassabon

Laatst haalde ik gauw een paar boodschappen bij de AH to go. Ik wilde graag een bonnetje, maar dat had veel meer voeten in de aarde dan ik van tevoren had ingeschat. Achteraf vroeg ik me af waarom ik zoveel moeite had (laten) doen om toch met bonnetje de deur uit te lopen en op welk punt ik het had moeten afkappen. Ik neem je mee naar die bewuste maandagmiddag.

Ik kwam van mijn werk en moest overstappen op het station. Omdat ik toch overstaptijd genoeg had, besloot ik nog even gauw een paar kleine dingen te halen bij de AH to go. Daar kun je tegenwoordig zelf je boodschappen afrekenen bij een zelfscankassa. Die vraagt na het scannen van de boodschappen of je een bon wilt. Ik maakte de keuze voor wél een kassabon. Vervolgens spuugde het apparaat geen kassabon uit. Een winkelmeisje zag het gebeuren en vroeg of ik de bon nog wilde. ‘Ja, eigenlijk wel,’ zei ik. Je maakt een keus of je maakt ‘m niet. Ze haalde er iemand bij, er werd een bonrol verwisseld en er rolde een nieuwe bon uit. Het hele probleem leek opgelost, maar was dat allerminst: het was niet mijn bon. Ook de tweede bon die geprint werd, was niet mijn bon. Toen ging een kassamedewerker naar achteren met het nummer van de transactie en printte een bon uit op A4-papier. Vervolgens was hij die bon op maat aan het knippen. Daar heb ik ingegrepen: ik was blij met de bon, maar hij hoefde echt niet in mijn portemonnee te passen.

Toen ik de deur uitliep, vond ik het wel erg veel gedoe voor een bonnetje, hoewel de winkelmedewerkers me natuurlijk alleraardigst geholpen hebben. Ik had op diverse punten kunnen zeggen dat de bon niet belangrijk was, maar hoe meer moeite ze deden voor mijn bon, hoe moeilijker ik het had gevonden om te zeggen: ‘sorry, laat maar’, want ze hadden er al zoveel moeite voor gedaan. En uiteindelijk mag ik natuurlijk ook best opkomen voor wat ik fijn vindt, ook als ik daarmee van anderen vraag moeite voor me te doen.

En de volgende keer als ik daar een boodschapje haal? Dan druk ik weer op ‘wél een kassabon’ en hoop ik dat het papiertje er gewoon vanzelf uit rolt.