RL5: Vonne van der Meer – Winter in Gloster Huis

Reacties uitgeschakeld voor RL5: Vonne van der Meer – Winter in Gloster Huis

In september begin ik met de lerarenopleiding Nederlands om mijn tweede bevoegdheid te halen. Ter voorbereiding daarop begin ik vast aan het vak Recente letterkunde, waarvoor ik twintig boeken moet lezen die in het afgelopen jaar zijn uitgekomen. Hier een korte bespreking van Winter in Gloster Huis van Vonne van der Meer.

Het is 2024. De zorg voor ouderen in de samenleving is onpersoonlijk geworden, met camerabewaking en zorgrobots. Bovendien is er de ‘klaar-met-levenwet’, waardoor iedereen boven de 80 jaar zelf kan besluiten over zijn levenseinde.

Na het overlijden van hun vader zijn Arthur en Richard in één klap steenrijk. Richard is een voorstander van de ‘klaar-met-levenwet’ en bouwt het Vaarwelhotel: een luxueus oord aan een meer waar mensen naartoe kunnen om euthanasie te plegen. Arthur heeft moeite met de nieuwe wet en bouwt aan de overkant van het meer Gloster Huis, een plaats waar mensen naartoe kunnen als ze twijfelen over euthanasie. Het probleem is echter hoe hij de mensen daar naartoe krijgt. Er zijn maar twee opties: ontvoeren en verleiden.

Dit verhaal van Vonne van der Meer verwijst naar het toneelstuk Koning Lear van Shakespeare, waarin Gloster zelfmoord wil plegen maar daarvoor behoed wordt door zijn verstoten zoon Edgar. Het is de inspiratiebron voor Arthur en zijn Gloster Huis.

Winter in Gloster Huis is een maatschappijkritisch boek. ‘Als je maar vaak genoeg hoort dat je deel uitmaakt van een plaag, ga je dromen van je eigen uitroeiing.’ Een aanklacht of een waarschuwing misschien zelfs. Verder is het ook gewoon een typische Vonne van der Meer. Met mooie beschrijvingen, allemaal schijnbaar willekeurige mensen die je als lezer ontmoet en als je haar andere boeken gelezen hebt, zitten er zelfs bekende personages in.

★★★★☆