RL18: Annejet van der Zijl – De Amerikaanse prinses

Reacties uitgeschakeld voor RL18: Annejet van der Zijl – De Amerikaanse prinses

9200000046118915Sinds september volg ik de lerarenopleiding Nederlands om mijn tweede bevoegdheid te halen. In de zomer ben ik, ter voorbereiding daarop, alvast begonnen met het vak Recente letterkunde, waarvoor ik twintig boeken moet lezen die in het afgelopen jaar zijn uitgekomen. Hier een korte bespreking van De Amerikaanse prinses van Annejet van der Zijl.

De Amerikaanse prinses gaat over de pioniersdochter Allene Tew, geboren in 1872. Ze groeide op in Jamestown, een immigrantendorpje in het westen van de Verenigde Staten. Ze trouwde boven haar stand met Tod Hostetter en kreeg drie kinderen. Hoewel ze één van de rijkste vrouwen van Amerika werd, verloor ze alle belangrijke mensen in haar leven. Na het overlijden van haar derde echtgenoot en soulmate Anson Burchard vertrekt ze in 1927 naar Europa, helemaal alleen maar nog steeds stinkend rijk. Daar wordt ze de eerste Amerikaanse prinses door te trouwen met prins Henry Reuss (Heinrich XXXIII). Met haar vijfde echtgenoot, Paul Kotzebue, wacht ze de Tweede Wereldoorlog af in New York. Uiteindelijk overlijdt ze in een huisje aan de Franse kust.

De Amerikaanse prinses is literaire non-fictie. Van der Zijl grijpt als alwetende verteller regelmatig even vooruit. Dialogen ontbreken. Wel worden er veelvuldig bronnen geciteerd. Dat maakt het verhaal levendig, samen met de twee fotokaternen die zijn toegevoegd.

Volgens de schrijfster gaat het boek over de vraag hoe je omgaat met verlies. Zelf zegt ze dat ze vaak haar eigen vragen over het leven uitzoekt via haar boeken. Ze zegt daar zelf over (blz. 236): “Ik was al langer gefascineerd door het feit dat sommige mensen hun leven vooral laten bepalen door hun verleden – en niet zelden als slachtoffer -, terwijl anderen zich juist laten inspireren door de mogelijkheden die voor hen in het verschiet liggen. In dat kader bewaarde ik al jaren een interview uit 2011 met hoogleraar psychiatrie en psychotherapie Frank Koerselman over wat hij ‘de verwende samenleving’ noemt. Volgens hem lijdt de moderne mens aan een teveel aan ijdelheid en een gebrek aan zelfrelativering, en is hij verleerd om op een gezonde manier om te gaan met frustraties en tegenslag. […] Zijn conclusie: […] En de enige echte voorspeller voor geluk of ongeluk is het vermogen tot omgaan met tegenslag. Degene die het beste kan omgaan met tegenspoed, heeft de meeste kans op voorspoed.”

Dat maakt van dit boek ook meer dan zomaar een informatief verhaal. Het is een verhaal over hoop en eenzaamheid, over moed en tegenslag, over niet zeuren maar doorbijten, afgezet tegen de ontwikkelingen in Amerika en West-Europa in de eerste helft van de twintigste eeuw. Een mooi verhaal over de suikertante van prins Bernhard en één van de peetmoeders van prinses Beatrix.

★★★★☆