RL13: Arthur Japin – De gevleugelde

Reacties uitgeschakeld voor RL13: Arthur Japin – De gevleugelde

Begin september ben ik begonnen met de lerarenopleiding Nederlands om mijn tweede bevoegdheid te halen. In de zomer ben ik, ter voorbereiding daarop, alvast begonnen met het vak Recente letterkunde, waarvoor ik twintig boeken moet lezen die in het afgelopen jaar zijn uitgekomen. Hier een korte bespreking van De gevleugelde van Arthur Japin.

De gevleugelde gaat over Alberto Santos-Dumont, de luchtvaartpionier. Zijn levensverhaal wordt omlijst met stukken die zich afspelen in het ‘heden’, namelijk 1932, vlak na zijn dood. We lezen over zijn jeugd in Brazilië, waar hij aanleg voor techniek bleek te hebben en door de verhalen van Jules Verne gefascineerd raakte met de luchtvaart. We lezen over zijn latere leven in Frankrijk, waar hij in zijn technicien Albert een compagnon en levensgezel vindt. Daaromheen vlecht zich het verhaal van Alberto’s hart, dat na zijn dood een rondreis maakt door het Brazilië van 1932, waar op dat moment een ‘constitutionele revolutie’ plaatsvindt onder leiding van dictator Vargas.

Als je de schrijfstijl van Japin nog niet kent, dan heb je echt een gat in je literaire ontwikkeling. Japin schrijft licht, met een onnadrukkelijk soort humor dat vooral ontstaat door de manier waarop hij met woorden speelt. Zo gebruikt hij spreekwoorden met het woord ‘hart’ zowel letterlijk als figuurlijk, waarbij hij nadruk legt door zijn alineagebruik. Persoonlijk kan ik zijn schrijfstijl erg waarderen.

Het enige wat mij persoonlijk stoorde, was de combinatie Jules Verne – homoseksualiteit. Japin laat Alberto ‘uit de kast komen’ in dit boek. Voor zover ik heb begrepen is het niet heel duidelijk bekend of dat ook daadwerkelijk zo was, maar wijst veel wel in die richting. Op zich prima natuurlijk, maar in Rivieren van Martin Michael Driessen wordt het homoseksuele ook gesuggereerd door middel van Jules Verne als motief. Voor mij voelt het enigszins clichématig, maar de kans is groot dat ik me er niet aangestoord had als ik deze roman eerder had gelezen dan Rivieren.

Al met al een biografisch aandoende historische roman over een markant persoon uit de geschiedenis, die op zoek was naar ruimte om zichzelf te zijn, naar een plek waar hij niemand in de weg zou zitten.

★★★★☆