Recensie: Geert Mak – De eeuw van mijn vader

Reacties uitgeschakeld voor Recensie: Geert Mak – De eeuw van mijn vader

Toen ik bijna drie jaar geleden afstudeerde, kreeg ik van mijn opa en oma de boeken De eeuw van mijn vader en In Europa van Geert Mak. Ik had toen nog nooit iets van Geert Mak gelezen, maar mijn andere opa, die mijn diplomering helaas niet meer mee mocht maken, had ik er over horen vertellen en het leken mij prachtige boeken. Ik begon met In Europa, waar ik van oktober 2013 tot januari 2016 over heb gedaan. Voor de meivakantie leek De eeuw van mijn vader me een mooi project. 650 bladzijden lees ik namelijk niet zo even tussendoor, zeker niet van Mak.

Mak schrijft toegankelijk en tegelijk heel informatief. Het is stevige kost waar je even goed voor moet gaan zitten, maar tegelijk boeit hij op een manier die ik nog in weinig non-fictie boeken ben tegengekomen. Toch zet ik zijn boeken op de plank tussen de romans, niet bij de informatieve boeken. Hij schrijft non-fictie op zo’n manier dat je denkt dat je fictie aan het lezen bent. Heel knap, vind ik. Hij vertelt ook dingen die je niet in alle boekjes tegenkomt; details over hoe mensen leefden, wat iets kostte, welke kleine gewoontes er waren.

De eeuw van mijn vader gaat over de vader van Geert Mak, hoe hij opgroeide in Schiedam, dominee werd, trouwde en naar Indië trok, de oorlog overleefde, veel kinderen kreeg en ziekenhuisdominee werd in Leeuwarden. Dit alles tegen de achtergrond van de ontwikkelingen in Nederland in die jaren en in de gereformeerde zuil. Wat ik aan dit boek vooral heel boeiend vind, is hoe de manier van denken van mensen door de generaties heen veranderd is. Verschillen tussen mensen die de oorlog hebben meegemaakt en mensen die net daarna geboren zijn. Verschillen die ik herken in mijn eigen omgeving, tussen mensen van verschillende leeftijden. Ik schreef een recensie op Hebban.

Knipsel